Vitamiineista voimaa arkeen

11.09.2017

Ihmiselle välttämättömiä vitamiineja on 13. Ne ovat vitamiineja, joita elimistö ei kykene valmistamaan itse joko lainkaan tai tarpeeksi. Vitamiinit jaetaan vesiliukoisiin tai rasvaliukoisiin muotoihin. Vesiliukoiset vitamiinit eivät juuri varastoidu kehoon, vaan kulkeutuvat pois virtsan ja hikoilun mukana. Rasvaliukoiset vitamiinit puolestaan varastoituvat pääasiassa rasvakudokseen. Esimerkiksi C-vitamiini ja B-ryhmän vitamiinit ovat vesiliukoisia. Jos haluaa vitamiinien hyödyt heti kehon käyttöön, kannattaa ottaa ne tiettyyn aikaan päivästä.  

D-vitamiinista aamurutiini
D-vitamiini kuuluu rasvaliukoisiin vitamiineihin, joten se kannattaa ottaa heti aamulla. D-vitamiini on yksi monivaikutteisimmista vitamiineista, minkä vuoksi sen ottamista ei kannata unohtaa. Aamurutiiniksi sopiva Minisun tuo auringon täydeltä energiaa koko päivään.

Kivennäis- ja hivenaineet lounaalla
Kivennäis- ja hivenaineet ovat luonnossa esiintyviä mineraaleja, jotka ovat välttämättömiä elimistön normaalille toiminnalle. Useimmat hivenainelisät, kuten kalsium ja sinkki kannattaa nauttia ruuan kanssa – muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Monivitamiinivalmisteet sisältävät usein erilaisia hivenaineita, jolloin ne kannattaa nauttia ruokailun yhteydessä. Herkkävatsaiset saattavat kärsiä huonosta olosta, mikäli hivenaineita nautitaan tyhjään vatsaan.

Rautaa aterioiden välissä
Rauta kuuluu elimistölle tärkeisiin hivenaineisiin, mutta ravintolisänä se on huonosti imeytyvä. Rauta kannattaa nauttia veden kanssa ja eri aikaan kuin muut ravintolisät. Rauta on myös herkkä reagoimaan muiden ruoka-aineiden kanssa, etenkin maitotuotteet heikentävät sen imeytymistä. C-vitamiini taas edistää sen imeytymistä.

C-vitamiini piristää
C-vitamiini kuuluu vesiliukoisiin vitamiineihin, joten se kannattaa nauttia tarpeen mukaan. Vaikutus alkaa välittömästi, mutta hupenee nopeasti, jos juo tai hikoilee runsaasti. C-vitamiini lisää vastustuskykyä ja on oiva apu arjessa jaksamiseen.

Magnesiumia illalla
Kivennäisaineista magnesium imeytyy erityisen hitaasti. Sen imeytyminen alkaa noin tunnin kuluttua siitä, kun sen on nauttinut ja sen jälkeen imeytyminen jatkuu hitaasti noin kahdeksan tunnin ajan. Ravintolisänä käytettynä magnesium kannattaa nauttia illalla, sillä se vaikuttaa lievästi rentouttavasti.