Vähenevä valo väsyttää – näin siirryt kaamosaikaan tarmolla

16.10.2018

Pian Suomi siirtyy jälleen talviaikaan. Muistisäännön mukaan kelloja siirretään tunnilla kesää kohti sunnuntain vastaisena 27. lokakuuta 2018. Tulevaisuudessa kellojen siirtoja tuskin tehdään, sillä EU:ssa harkitaan vakavasti käytännön poistamista. Jatkuvassa käytössä kesäaika on ollut vuodesta 1981 lähtien.

Alunperin kesäaika otettiin käyttöön, jotta energiaa säästyisi. Vaikka kesäaika luotiin säästösyistä, se saattaa jopa lisätä energiankulutusta. Ainakin se lisää ärsytystä. Suomalaiset ovat olleet innokkaimpia aloitteen tekijöitä kellojen siirron poistamisessa. Etenkin naiset kärsivät aikaeron kaltaisista oireista ja lapsiperheissä tuskaillaan nukkumaanmenoaikojen kanssa. Kellojen siirto liittyy vahvasti pimeän ja valoisan ajan mielikuviin: käsityksemme kesä- ja talviajasta vaikuttavat kehon ja mielen toimintamalleihin.

Havaintomme pimeydestä ja valoisuudesta muokkaavat mielialaamme ja toisinaan niitä on vaikea hallita. Omia ajatusmalleja voi kuitenkin ohjata toimimaan uudella tavalla. Pimeyttä vastaan voi toisin sanoen tietoisesti taistella ja vähentää siten kaamosajan vaikutuksia.

Säädä kellot omaan aikaasi

Kuuntele kehoasi ja säädä kellot omaan aikaasi. Yhä useammissa ammateissa työtä voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta. Älä ole yhteiskunnan normien vanki, jos kehosi on eri mieltä. Kun ihminen saa tehdä omalla luontaisella rytmillään arjen askareita, tehokkuus tulee luonnostaan. Vuorokauden tehokkain työaika voi olla aamulla, päivällä tai illalla.

Syö valoa vatsaan

Pimeänä vuodenaikana elimistö ei saa auringonvalosta riittävästi D-vitamiinia, joka on niinsanottu voimavitamiini ja tarkemmin ottaen hormoni. Vireystila ja tarmokkuus laskevat, kun pimeys alkaa vaikuttaa elimistössämme. Aivot tulkitsevat vähenevän valon helposti energian puutteena, mikä saattaa johtaa kasvaneeseen ruokahaluun, vaikka energiankulutus olisi pysynyt samana. Ei ole tavatonta, että talvella vaakalukema kipuaa tavallista korkeammalle. Muista siis huolehtia aurinkovitamiinin riittävästä saannista. Suomalaisille suositellaan D-vitamiinilisää etenkin lokakuusta maaliskuuhun, sillä pelkästään ravinnosta voi olla haastavaa saada riittävästi elintärkeää vitamiinia. D-vitamiinin saanti kannattaakin selvittää varsinkin syksyn kynnyksellä, kun auringonvalo ei enää tuota sitä iholla. Ilman erillistä mittausta on vaikeaa tietää luotettavasti omaa D-vitamiinistatusta, vaikka ruokavalio olisikin pääpiirteissään kunnossa. Tämä johtuu mm. vitamiinin selvistä yksilöllisistä imeytymis- ja hyväksikäytettävyyseroista. Mittauksia suorittavat terveyskeskukset sekä monet lääkäritalot ja tietyt apteekit.

Palkitse itseäsi oikein

Tekeekö mielesi herkutella tai nukkua, kun väsymys iskee keskellä päivää? Olet tottunut palkitsemaan itseäsi väärin. Nyt on aika muuttaa palkintokaapin sisältöä, sillä paras palkinto hyvinvoinnin kannalta on riittävä yön aikainen uni, ravinteikas ruoka, rutiinit ja ulkoilu. Terveelliset palkinnot nimittäin virkistävät ja saattavat viedä mennessään koko väsymyksen.