Unohdettu K-vitamiini?

Laura Syrjälä

K-vitamiinit ovat elimistölle välttämättömiä vitamiineja, joiden riittävästä saannista keskustellaan yhä aktiivisemmin. K-vitamiinit ei ole yksi aine, vaan ne luokitellaan vielä K1– ja K2-vitamiineihin, joilla molemmilla on omat tehtävänsä. K-vitamiinit vaikuttavat pääasiassa veren hyytymiseen ja aineenvaihduntaan.

K-vitamiinien lähteet

K1-vitamiinia saa runsaasti vihreistä lehtikasveista, kuten lehtikaalista, pinaatista, parsakaalista ja lehtisalaatista. K2-vitamiinia puolestaan saa lähinnä lihasta, maito- ja juustotuotteista sekä munista, mutta hyvin pieninä annoksina. Myös ihmisen suolistomikrobisto valmistaa K2-vitamiinia normaalin ruuansulatuksen yhteydessä. Vastasyntyneellä ei ole riittävää bakteerikantaa suolistossa, minkä vuoksi Suomessa annetaan K-vitamiinipistos vauvoille heti niiden syntymän jälkeen.

K₂-vitamiini pelaa kalsiumin kanssa samassa joukkueessa

K2-vitamiinille ei ole Suomessa saantisuositusta, mutta sen rooli luuston hyvinvoinnissa on hyvin olennainen. D-vitamiinin merkitys elimistön kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa on jo yleisesti tunnistettu, samoin tunnetaan sen päätehtävä eli huolehtiminen kalsiumin imeytymisestä suolistosta elimistöön. K2-vitamiini sitoo kalsiumin elismistössä oikeaan paikkaan eli luustoon. D-vitamiini, kalsium ja K2-vitamiini toimivat siis saumattomasti yhdessä ja pelaavat joukkueena luuston hyvinvoinnin puolesta.