Tiedätkö, kuinka paljon D-vitamiinia sinä tarvitset?

20.10.2015

D-vitamiini liitetään perinteisesti lujaan luustoon ja aurinkoon. Luja luusto tarvitsee riittävästi D-vitamiinia, koska D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä ja kiinnittymistä luustoon.  Aurinkoon D-vitamiini liittyy siten, että Suomessa kesäkuukausina, lähellä puoltapäivää, auringon valon vaikutuksesta iholla muodostuu D-vitamiinia.

Sen lisäksi että D-vitamiini on tärkeä luuston hyvinvoinnille, sitä tarvitaan myös lihasten ja vastustuskyvyn normaalille toiminnalle.  D-vitamiini vaikuttaa myös kasvuun osallistumalla solujen jakautumisprosessiin. Tutkimuksissa on havaittu, että lihasvoima ei harjoittelusta huolimatta lisäänny, jos on puutetta D-vitamiinista. Heikot lihakset lisäävät myös kaatumisriskiä ja tämä on havaittu erityisesti iäkkäämmillä ihmisillä, joiden D-vitamiinitasot ovat olleet alhaiset.

Katso uusi hauska videomme, niin tiedät kuinka paljon sinä tarvitset D-vitamiinia.

Lisää Hyvinvointi -artikkeleita


{{ htmlFormat(article.title.rendered) }}
Lue lisää »
< Uudemmat Vanhemmat >