“Pärjään ilman D-vitamiinia” – Myyttejä ja faktoja

25.05.2018

D-vitamiinin ja terveyden välisistä yhteyksistä on tarjolla runsaasti tietoa, erilaisia uskomuksia ja väitteitä. Todelliseen vitamiinitarpeeseen vaikuttaa kuitenkin joukko yksilöllisiä valintoja sekä ympäröivät olosuhteet, kuten ruokavalio- ja -halu, ravinnon imeytyminen, perussairaudet, ulkoilun määrä sekä vuodenaika.

Vaaleaihoiset tarvitsevat enemmän D-vitamiinia
D-vitamiini liitetään usein auringon ottamiseen ja siten syntyy oletus ihonvärin vaikutuksesta D-vitamiinin tarpeeseen. Toisin kuin ajatellaan, tummaihoiset eivät saa auringosta yhtä tehokkaasti D-vitamiinia elimistön käyttöön. Tummaihoisilla on enemmän melaniinia ihossaan kuin valkoihoisilla. Melaniini puolestaan vähentää ultraviolettivalon vaikutusta, joten tuottaakseen saman määrän D-vitamiinia tumma iho tarvitsee 10–50-kertaisen ajan auringossa verrattuna vaaleaan ihoon.

Perusterve ei tarvitse D-vitamiinilisää
D-vitamiini kuuluu ihmisille elintärkeisiin vitamiineihin ja sen yksi keskeisimpiä tehtäviä on edistää muiden kivennäisaineiden imeytymistä. D-vitamiinilla on tärkeä rooli luuston hyvinvoinnissa ja sitä tarvitsevat kaikenikäiset. Perusterve ihminen tarvitsee D-vitamiinia päivittäin ja parhaita lähteitä ovat ruokavaliossa rasvainen kala ja kananmuna. Lisäksi aurinko kykenee tuottamaan iholla D-vitamiinia, mutta se on mahdollista vain kesäkuukausina, keskipäivän aikaan, jolloin auringon säteet tulevat riittävän korkealta.

D-vitamiinia voi tankata varastoon
D-vitamiini on rasvaliukoinen ja varastoituu elimistöön. Esimerkiksi kesäaikaan D-vitamiinia syntyy auringon vaikutuksesta enemmän kuin on tarpeen, jolloin elimistö varastoi sen myöhempiä tarpeita varten. D-vitamiinivarastot riittävät n. kahdeksi kuukaudeksi, minkä jälkeen sitä on hankittava lisää joko ruuasta tai ravintolisistä.

D-vitamiini imeytyy parhaiten ruuasta
D-vitamiinin imeytymisessä eri lähteistä ei ole havaittu eroja. Rasvaliukoisena vitamiinina D-vitamiinilisä imeytyy parhaiten ruuan kanssa nautittuna, kuten mikä tahansa muukin vitamiini. D-vitamiinilisän osalta on tärkeää kuitenkin säännöllinen käyttö, eikä se miten se otetaan.

Monipuolisesta ruokavaliosta saa riittävästi D-vitamiinia
Monipuolinen ruokavalio on ehdottoman tärkeä ja siitä saa useimmissa tapauksissa riittävästi erilaisia kivennäisaineita ja vitamiineja. Jos ruokavalio on yksipuolinen tai siitä puuttuu rasvainen kala, kuten lohi, D-vitamiinilisälle on todennäköisesti tarvetta. Suomessa D-vitamiinin tarve korostuu, sillä syksy ja talvi ovat pimeitä vuodenaikoja, eikä aurinko pääse silloin edistämään D-vitamiinin saantia ihon kautta.

D-vitamiinia saa auringosta turvallisesti varjossa
D-vitamiinisynteesi tapahtuu iholla silloin, kun aurinko paistaa riittävän korkealla eli kesällä keskipäivän aikaan. Auringonsäteet ovat myös osittain haitallista UV-säteilyä, mikä ei ole hyväksi iholle. Kun siirtyy varjoon, D-vitamiinisynteesi on kuitenkin käytännössä mahdoton. Auringonsäteiden tulee paistaa iholle tietyssä kulmassa, jotta niiden teho on riittävä synteesille. Samaan aikaan on kuitenkin riski polttaa iho. Turvallinen aika auringossa oleskeluun keskipäivällä on n. 15–20 minuuttia.