Marjoista vitamiinit talteen

31.08.2015Laura Syrjälä

Marjat ovat oikeita vitamiinipommeja, mutta miten niiden sisältämät vitamiinit kestävät erilaisia säilöntätapoja? Et ehkä tiennyt, mutta pian poiminnan jälkeen kokonaisena pakastettu marja onkin usein ravinteikkain. Päivän torilla aurinkoa ottanut mansikka tai keittiön pöydällä säilöntää odotteleva mustikkaämpäri alkaa nopeasti pilaantumaan, jolloin myös ravintoaineet tuhoutuvat. Tuoreena pakastetun marjan vitamiinipitoisuudet voivat olla jopa 90% tallessa puolen vuoden pakastuksen jälkeen. Flunssan torjuntaa tai ei, marjojen oikeanlaisella käsittelyllä saa C-vitamiinit, kivennäisaineet ja flavonoidit talteen talven kylmiin hetkiin.

5 tapaa: näin vitamiinit säilyvät marjoissa

  1. Syö tuoreena tai säilö tuoreena. Marjojen säilöminen parantaa yleisesti ottaen niiden vitamiinien säilyvyyttä. Tärkeintä on säilöä vain tuoretta, vastapoimittua marjaa. Rikkinäinen kuori houkuttelee heti mikrobeja paikalle, jotka alkavat saman tien hajottamaan vitamiineja.
  2. Pakasta marjat kokonaisina. Kun marjat pakastaa kokonaisina, vitamiinien säilyvyys on jopa 90%:n tasolla.
  3. Käytä sokeria. Sokerin käyttäminen parantaa marjojen säilyvyyttä. Sokeri sitoo vettä, joten mikrobit eivät pääse tuhoamaan marjaa. Näin marja säilyttää luontaiset ravintopitoisuudet.
  4. Sulata nopeasti. Jääkaapissa hitaasti sulava hillo ja marjarasia kadottaa vitamiineja nopeammin kuin nopea sulatus vaikkapa mikrossa tai kuumassa vesihauteessa.
  5. Suojaa auringolta. Auringon valo hajottaa C-vitamiinia, joten säilytä hillot valolta suojattuna kylmässä, mieluiten pakastimessa. Jääkaapissa säilytetyn hillon vitamiinipitoisuudet ovat n. 40% alkuperäisistä arvoista.

Mustikasta lisäenergiaa

Erityisesti mustikan terveysvaikutukset ovat mittavat: vain muutaman gramman painoisesta marjasta saa jopa 22 eri vitamiinia ja hivenainetta. Mustikan tiedetään muun muassa vaikuttavan insuliiniherkkyyteen ja auttavan painonhallinnassa. Lisäksi sillä on nähty olevan vaikutus parantuneeseen muistiin ja madaltuneeseen verenpaineeseen. Mustikassa on vain vähän kaloreita, mutta sitäkin enemmän soluja suojaavia antioksidantteja. Minisunin uusi Vahva Monivitamiini sisältää ainoana Suomessa mustikkauutetta. Jos marjat jäivät tänä vuonna metsään, voit täydentää vitamiinivarastoja Minisun-valmisteilla turvallisesti.

Mustikka-content

Lisää Hyvinvointi -artikkeleita


{{ htmlFormat(article.title.rendered) }}
Lue lisää »
< Uudemmat Vanhemmat >