Luulitko syöväsi oikein?

20.02.2018

Olet ehkä kuullut puhuttavan sipsikaljavegaaneista? Termi nostaa esiin virheellisen käsityksen siitä, että vegaanit söisivät pelkkiä kasviksia ja olisivat siten autuaasti terveellisiä. Sipsikaljaveganismi ottaa kantaa eläinten oikeuksiin, mutta lautasmalliksi siitä ei ole. Sipsillä ja kaljalla ei nimittäin pitkälle pötki, eikä edes kasvispizzalla: elimistö tarvitsee myös suojaravintoaineita.  

Suojaa vai energiaa?
Ravintoaineet jaetaan energia- ja suojaravintoaineisiin. Energiaravintoaineet antavat elimistölle energiaa ja niitä saa hiilihydraateista, proteiineista ja rasvoista. Suojaravintoaineita ovat sen sijaan erilaiset vitamiinit ja kivennäisaineet. Ne suojaavat elimistöä ja osallistuvat mm. aineenvaihdunnan säätelyyn.

Riittävä vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti on periaatteessa helppoa, mutta käytännössä usein mutkikasta. Harva voi rehellisesti myöntää noudattavansa jo koulussakin opetettua lautasmallia. Jos lautaselta puuttuvat kokonaan tuoreet vihannekset, marjat ja kala, voi lautasella olla pelkkää energiaa.

Arvioitko oikein syömisesi?
Ruokatottumusten arviointi on usein liian optimistista. Olipa sitten tavoitteena elää terveellisemmin, saada paino putoamaan tai hankkia lisää energiaa, lautasmallin mukainen syöminen on avainasemassa. Elintapojen ei kuitenkaan tarvitse olla erityisen epäterveelliset, vaikkei aina lautasmallin mukaan söisikään. Etenkin lapset ja nuoret tarvitsevat paljon energiaa ja suojaravintoaineita, joten niiden saantiin pitää oikeasti kiinnittää huomiota joka päivä. Päivittäinen tasapaino löytyy useimmiten sekä lautaselta että ravintolisistä.

Näitä tarvitaan päivittäin

  • Kalsium ja D-vitamiini ovat erityisen tärkeitä luuston kasvulle. Lisäksi D-vitamiini vaikuttaa koko elimistön toimintaan monipuolisesti. D-vitamiinilisää suositellaan lapsille ja nuorille sekä ikääntyneille ympäri vuoden.
  • Rautaa tarvitaan hapen kuljetukseen. Sitä saa esim. punaisesta lihasta, täysjyväviljatuotteista ja kasviksista.
  • Päivittäinen kalsiumin tarve täyttyy, kun nauttii kolme lasillista maitoa ja 2–3 siivua juustoa joka päivä. Kasvavat nuoret tarvitsevat hieman enemmän kalsiumia päivittäin kuin aikuiset.
  • C- ja E-vitamiinit suojaavat soluja vaurioilta ja auttavat palautumaan rasituksesta. C-vitamiinia saa marjoista ja sitrushedelmistä, E-vitamiinia puolestaan kalasta.
  • Magnesium osallistuu moniin tehtäviin lihaksissa ja auttaa lihaskramppeihin. Sitä saa mm. täysjyväviljatuotteista.
  • Omega-3-rasvahapot sisältävät EPA- ja DHA-rasvahappoja, jotka edistävät sydämen normaalia toimintaa. DHA-rasvahappo ylläpitää normaalia aivotoimintaa ja näkökykyä, kun päiväannos on 250 mg. Omega-3-rasvahappoja saa kalasta.

Monivitamiini täydentää terveellistä ruokavaliota
Minisun tarjoaa runsaasti erilaisia monivitamiinivalmisteita, joita koko perhe voi turvallisesti käyttää päivittäin tai kuuriluontoisesti. Minisun Multi sisältää jopa 17 vitamiinia ja hivenainetta. Monivitamiinit sopivat henkilöille, joiden lautasmalli ei noudata päivittäisiä suosituksia tai jotka liikkuvat runsaasti.