Kysyttyä

Suositellaanko kaikille vauvoille D-vitamiinilisää?

Suomessa kaikille vauvoille suositellaan ympäri vuoden 10 mikrogramman päivittäistä D-vitamiinilisää kahden viikon iästä alkaen. Suositus on sama riippumatta siitä, saako vauva rintamaitoa vai äidinmaidonkorviketta. D-vitamiinivalmisteena suositellaan ensisijaisesti D3-muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen D-vitamiinimuoto ja teholtaan parempi kuin D2-vitamiini.

Sisältävätkö Minisun Drops D-vitamiinitipat maitoa, laktoosia, soijaa, sokeria, väriaineita tai säilöntäaineita?

Eivät sisällä.

Sisältävätkö Minisun Multivitamin Mama -tabletit A-vitamiinia?

Eivät sisällä.

Sisältävätkö Minisun Multivitamin Mama -tabletit maitoa, laktoosia, gluteenia, soijaa, sokeria, hiivaa, liivatetta, keinotekoisia makeutusaineita, aromiaineita tai säilöntäaineita?

Eivät sisällä.

Sisältävätkö Minisun Multivitamin Daily -tabletit maitoa, laktoosia, gluteenia, soijaa, sokeria, hiivaa, liivatetta, keinotekoisia makeutusaineita, aromiaineita tai säilöntäaineita?

Eivät sisällä.

Miksi raskaana oleva tarvitsee vitamiini- ja hivenainelisää?

Hyvä raskauden- ja imetyksenaikainen ravitsemus ylläpitää äidin terveyttä, turvaa sikiön kasvua ja kehitystä, nopeuttaa synnytyksestä toipumista ja tukee imetyksen onnistumista. Jo raskautta suunnittelevan tulisi kiinnittää huomiota ruokavalioon. Vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve lisääntyy raskauden aikana arviolta 15-50 %.

Kenelle monivitamiinit ovat tarpeen?

Ravintoaineiden riittävä saanti edellyttää ravitsemussuositusten mukaista, monipuolista ruokavaliota. Ruokatottumusten ja -valintojen tiedetään yksilöllistyvän jatkuvasti, eivätkä kaikki kykene tai halua syödä ns. lautasmallin mukaisesti. Tietyt sairaudet, lääkkeet, elintavat ja fysiologiset tilat myös lisäävät suojaravintoaineiden tarvetta. Vitamiinien tai kivennäisaineiden lisätarvetta saattavat aiheuttaa esim. yksipuoliset ruokailutottumukset, ruoka-aineallergiat, yliherkkyydet ja erityisruokavaliot, laihdutus, raskaus ja imetys, urheilu, raskas fyysinen työ, stressi, tupakointi, kuume, infektiot sekä aspiriinin tai ehkäisytablettien käyttö.

Mistä D-vitamiinia saadaan?

D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta. Ravinnosta D-vitamiinia saadaan pääasiassa rasvaisesta kalasta sekä D-vitaminoidusta maidosta ja margariinista.

Mikä on D-vitamiinin saantisuositus?

Voit tutustua D-vitamiinin saantisuosituksiin tästä

ikä (v)Suositus D-vitamiinilisästä (mikrog/vrk)Milloin D-vitamiinilisää tulee käyttää
Lapset< 6 – 23 kk10 mikrogD-vitamiinilisää / vrk ympäri vuoden
Lapset, nuoret2-18 -vuotiaat7,5 mikrogD-vitamiinilisää / vrk ympäri vuoden
Aikuiset19-60 -vuotiaatD-vitamiinilisän käyttöä suositellaan*loka-maaliskuussa*
Ikääntyvätyli 60-vuotiaat20 mikrogD-vitamiinilisää / vrk ympäri vuoden
Raskaana olevat ja imettävät10 mikrogD-vitamiinilisää / vrk ympäri vuoden

*Jos D-vitaminoitujen maitovalmisteiden, rasvalevitteiden ja kalan käyttö ei ole suositusten mukaista.

Eläinperäinen D3-vitamiini on ensisijaisesti suositeltava muoto.

Nykyinen tilanne

Vuonna 2013 julkaistuissa Pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on 10 mikrogrammaa lapsille sekä aikuisille 74 ikävuoteen saakka. Yli 75-vuotiaille suositus on 20 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Naisilla D-vitamiinin päiväsaanti jää keskimäärin alle suositusten (8,6 mikrogrammaa) niillä, jotka eivät käytä vitamiinivalmistetta (THL Finravinto 2012). Vitamiinilisää käyttävillä naisilla saanti nousee suositellulle tasolle. Miesten keskimääräinen päiväsaanti ilman D-vitamiinivalmistetta on 11,2 mikrogrammaa.

Lähteet: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2005;Ravitsemussuositukset ikääntyneille 2010; D-vitamiinityöryhmän raportti, VRN 2010; ja THL, VRN ja Suomen Lastenlääkäriyhdistys 2011

Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka varastoituu elimistöön. D-vitamiinivalmisteiden annosteluohjeita tulee noudattaa ja tarkistaa, ettei käytä samanaikaisesti useita eri D-vitamiinia sisältäviä valmisteita. D-vitamiinin suurin hyväksyttävä päiväannos on 25 mikrogrammaa sylivauvoille, 50 mikrogrammaa 1-10 vuotiaille lapsille ja 100 mikrogrammaa nuorille sekä aikuisille.

Mitä eroa on D2- ja D3-vitamiineilla?

D2 (ergokalsiferoli) on kasvisperäinen ja D3 (kolekalsiferoli) eläinperäinen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että D3-vitamiini imeytyy jopa 70 % paremmin kuin D2-vitamiini.

Kalsium: Kuinka paljon kalsiumia suositellaan päivittäin?

Kalsiumin suositeltu päiväsaanti aikuisille on 800 mg. Raskaana oleville ja imettäville se on 900 mg.

Kalsium: Sopivatko Minisun Kalsium -valmisteet lapsille?

Valmisteet sopivat myös lapsille, lapselle sopivinta valmistetta valittaessa tulee aina huomioida lapsen ikä ja valmisteen D-vitamiinipitoisuus.

Minisun Defence: Kenelle Minisun Defence on tarkoitettu?

Minisun Defence sisältää luustolle, lihaksille ja vastustuskyvylle tärkeää D-vitamiinia sekä vastustuskykyä vahvistavaa ja väsymystä ja uupumusta vähentävää C-vitamiinia. Se on siis koko perheelle sopiva tuote.

Super Defence: Miksi Minisun Super Defence sisältää juuri C- ja D-vitamiineja sekä sinkkiä ja auringonhattu-uutetta?

Minisun Super Defencen ainesosat ovat tärkeitä vastustuskyvyn ylläpitämisessä ja tuote on suunniteltu tukemaan ja vahvistamaan vastustuskykyämme juuri silloin kuin sen tarvitsee erityistä tukea.