Ikääntyminen vaikuttaa vitamiinien imeytymiseen

Ikääntyvän terveyden ja hyvinvoinnin lähtökohta on monipuolinen ravinto, josta saa runsaasti vitamiineja ja hivenaineita. Ikääntyminen tuo kuitenkin mukanaan lisätarpeita, erityisesti luiden haurastumisen myötä. Ikääntyvällä on myös heikentynyt kyky hyödyntää aurinkoa D-vitamiinin lähteenä – usein myös mahdollisuus olla auringossa saattaa olla rajallista. Myöskään D-vitamiinin saanti ja hyödyntäminen ruuasta ei yleensä ole tarpeeksi tehokasta ja riittävää, minkä vuoksi yli 60-vuotiaille suositellaan D-vitamiinilisää 20 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Ikääntyvän on syytä huolehtia myös riittävästä kalsiumin saannista, sillä se edistää luuston toimintaa ja saattaa ehkäistä murtumisia kaatumistapauksissa. Kalsiumin saantisuositus ikääntyville on 800 milligrammaa vuorokaudessa, minkä saa päivittäin myös noin 7,5 dl:sta maitoa. Luustomassa alkaa kuitenkin vähentyä ikääntyessä, jolloin Minisun Kalsium + D3-valmisteet ovat turvallinen tapa huolehtia riittävästä saannista päivittäin. Minisun Monivitamiineilla voidaan monipuolisesti täydentää ikääntyvän vitamiinien saantia päivittäin.

Suositus:
D-vitamiini: 10–20 µg/vrk
Kalsium: 800 mg/vrk tarvittaessa

 
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someoneShare on VK