Vahvista vastustuskykyäsi itse – 10 vinkkiä

24.10.2017

Flunssaa ei voi torjua kokonaan, mutta omilla tavoilla ja tottumuksilla voi ehkäistä ainakin osan tartunnoista. Listasimme sinulle parhaat vinkit.

  1. Suojaudu aivastelijoilta
    Kaulahuivi ja käsineet ovat oiva suoja flunssakaudella, etenkin jos liikut ihmisjoukoissa. Aivastuksella on hurja kyky levittäytyä ympäristöönsä, joten siltä suojautuminen on ihan perusteltua.
  2. Vältä koskemasta ovenkahvoihin
    Pöpöt liikkuvat käsistä suuhun, joten vältä koskemasta kahvoihin ja kaiteisiin. Kädet kulkevat nimittäin huomaamatta kasvoille ja suuhun, jolloin pöpöille tarjoillaan suora reitti elimistöömme.
  3. Pese käsiä usein
    Käsien pesua ei kannata liioitella, mutta on erityisen tärkeää pestä kädet aina ennen ateriointia. Bakteerit huuhtoutuvat parhaiten, kun kädet pestään saippualla juoksevan veden alla. Pyörittele saippuaa sormien väliin, äläkä unohda kynsien alustoja.
  4. Liiku säännöllisesti
    Säännöllinen ja sopivasti rasittava liikunta vahvistaa vastustuskykyä ja poistaa elimistöstä kuona-aineita. Sairaana ei kuitenkaan kannata liikkua.
  5. Syö sateenkaaren värit päivässä
    Kun päivän aikana lautasella vierailee kaikki sateenkaaren värit, on ravintoaineiden saanti taattua. Etenkin kasviksista saa hyviä bakteereja, jotka auttavat ylläpitämään vastustuskykyä.
  6. Vältä alkoholia
    Alkoholi heikentää vastustuskykyä, joten flunssalääkkeeksi siitä ei ole. Alkoholi saattaa jopa hidastaa parantumista.
  7. Nuku kahdeksan tuntia
    Uni on paras lääke niin flunssaan kuin sen ehkäisyyn. Huolehdi, että saat kahdeksan tuntia unta päivässä ja muista, että väsyneenä elimistö antaa helpommin periksi bakteereille.
  8. Usko rohtoihin
    Jos et usko rohtoihin, et ole kokeillut auringonhattu-uutetta. Se on yksi käytetyimmistä rohdoista flunssan hoidossa ja sillä on pitkät perinteet Pohjois-Amerikan intiaanien keskuudessa. He käyttivät auringonhattua päänsärkyyn, kurkkukipuun, puremiin sekä ihovaivoihin. Nykyisten tutkimustulosten valossa auringonhatulla näyttää olevan flunssan oireita lievittävä ja taudin kestoa lyhentävä vaikutus.
  9. Muista C-vitamiini
    C-vitamiini ei vielä sellaisenaan ehkäise flunssaa, mutta se saattaa lyhentää flunssan oireita. Flunssakaudella C-vitamiinia kannattaa käyttää runsaasti. Sillä on myös monia muita hyötyjä elimistössä.
  10. Muista D-vitamiinilisä
    D-vitamiinilla on runsaasti tärkeitä tehtäviä elimistössä, mutta siitä on myös hyötyä vastustuskyvylle. Etenkin pimeään talviaikaan sen käyttö on tärkeää, sillä aurinko ei riitä tuottamaan D-vitamiinia iholla.

Psst. Vahvista vastustuskykyäsi pimeinä vuoden aikoina Minisun Super Defence -tuotteella. Se sisältää D- ja C-vitamiinia sekä auringonhattu-uutetta ja sinkkiä.