Aurinkoon vai varjoon? – 5 syytä käyttää D-vitamiinia kesällä

16.06.2017
  1. Auringosta saa D-vitamiinia vain keskipäivällä
    Suomessa auringon valo tuottaa D-vitamiinia iholla vain kesällä, noin juhannuksesta elokuun loppuun, ja silloinkin vain keskipäivän aikaan, kun ihoa ei ole suojattu voiteilla tai vaatteilla. Jos et vietä auringossa aikaa keskipäivällä, et pääse nauttimaan luonnon D-vitamiinilähteestä lainkaan.
  2. Vaatteet peittävät ihon
    Etenkin lapset on syytä suojata ensisijaisesti vaatteilla auringonpoltteelta. Vaaleat puuvillavaatteet ovat helteellä parasta suojaa, sillä ne eivät tunnu kuumalta, mutta ne suojaavat ihoa haitallisilta UV-säteiltä. Muista, että aurinkokin läpäisee vaaleat vaatteet, jolloin lisäsuoja voi olla tarpeen. Vaatteet kuitenkin estävät D-vitamiinin tuotannon iholla.
  3. Auringonpalvonta ei ole trendikästä
    D-vitamiinin saannin kannalta auringosta tulisi nauttia keskipäivällä maltillisesti, 10−20 minuuttia kerrallaan. Tällöin auringosta saa parhaat hyödyt irti turvallisesti. Harva enää jaksaakaan palvoa aurinkoa, kuten menneinä vuosina. Haitat tunnetaan jo melko hyvin ja siksi varjossa oleskelu onkin paljon trendikkäämpää.
  4. Käytät aina aurinkovoidetta, kun aurinko paistaa
    Oletko aurinkovoiteiden käyttäjä? Hyvä niin, sillä UVB-säteet vanhentavat ihoa ja altistavat ihosyövälle. Jo 8-suojakerroin estää kuitenkin D-vitamiinin muodostuksen iholla.
  5. Vietätkö päivät sisätiloissa?
    Viihdytkö kesälläkin mieluummin sisätiloissa tai joudutko tekemään töitä toimistossa koko kesän? Älä jätä D-vitamiinin saantia sattuman varaan. Etenkin lapsille ja ikääntyneille suositellaan ympärivuotista D-vitamiinilisää. Kaikille ikäryhmille suositellaan kuitenkin D-vitamiinilisää ympäri vuoden, mikäli ruokavalio tai auringon hyödyntäminen jää heikoksi.