Auringosta ei saa riittävästi D-vitamiinia: aurinkovitamiinin saanti kannattaa varmistaa talvella

18.12.2015

Täällä Suomessa saamme D-vitamiinia auringon valon vaikutuksesta ainoastaan kesällä, noin juhannuksesta elokuun loppuun – ja silloinkin vain keskipäivän aikoihin ja ilman suojarasvoja auringossa oltaessa. Kesällä saadut D-vitamiinivarastot hupenevat kehostamme nopeasti ja viimeistään marraskuussa on hyvä varmistaa riittävä D-vitamiinin saanti tavalla tai toisella. Ruoasta on vaikea saada tarpeeksi D-vitamiinia.

D-vitamiinitutkijat sanovat, että D-vitamiinin kannalta hyvästäkin ruokavaliosta saa vain noin 5 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Silloin ruokavalioon kuuluu reilusti D-vitaminoituja maitotaloustuotteita (maitoa, jogurttia ja rasvalevitteitä) sekä kalaa 2–3 kertaa viikossa. Kaloista parhaita ovat kuha, siika, lohi ja silakka. Myös kantarelleissa on D-vitamiinia; jos syöt sata grammaa paistettuja kantarelleja, saat noin 16 mikrogrammaa D-vitamiinia.

Helpointa ja varminta on turvata riittävä D-vitamiinin saanti syömällä D-vitamiinia ravintolisänä tai monivitamiinivalmistetta, jossa on mukana D-vitamiini. Minisun-tuoteperheeseen kuuluu eri vahvuisia ja eri tavoin nautittavia D-vitamiinivalmisteita koko perheelle. Minisun D-vitamiineja löydät apteekeista herkullisina purutabletteina, helposti nieltävinä tabletteina tai tippoina. Myös Minisun Monivitamiini- ja Kalsium-valmisteissa on mukana D-vitamiinia.